Průvodce k produkt marketingu v roce 2019
Kdo utváří marketingový obsah ve společnosti tak, aby přesvědčil spotřebitele ke koupi právě Vášeho výrobku či služby? Čí zásluha je, že si jej zákazníci koupí?
Je to zásluha produktového marketingu, tzv. produktových marketérů.
Co je vlastní náplní produktového marketingu? Co ho činí jedinečným a jak se liší od běžného marketingu?

Produktový vs. Běžný marketing
Jaký je mezi nimi rozdíl? Běžný neboli konvenční marketing je obecně celkový marketingový obsah celé společnosti, kdežto produktový marketing je ve skutečnosti součástí běžného marketingu. Pokud se podíváte na širších 8P marketingového mixu, uvidíte, že produktový marketing je jednou z nejdůležitějších složek marketingového úsilí společnosti.
Marketingový mix 8P
Je jeden ze způsobů stanovení produktové strategie firmy a skládá se z následujících 8 oblastí:
Product - Výrobek; Price - Cena; Promotion - Propagace; Placement - Distribuce; People - Lidé; Process - procesy; Physical evidence - materiální prostředí; Productivity & Quality- produktivita a kvalita; Více o marketingovém mixu zde.
Produktový marketing
Je zaměřený na poptávku a přijetí výrobku či služby mezi zákaznickou základnou. Produktoví marketéři se zaměřují na jednotlivé kroky vedoucí k tomu, aby zákazník učinil koupi nabízeného produktu; marketingoví pracovníci utváří reklamní kampaně na podporu této činnosti. Produktový marketing je o hluboké porozumění cílového publika pro konkrétní produkt a následné umístění produktu na trh takovým způsobem, aby toto publikum oslovil.
Běžný marketing
Je interpretován jako široký pohled na marketing celkově. Jde především o propagaci značky (brandu) jako celku, včetně nabízených produktů. Hlavním smyslem běžného marketingu je postarat se o to, aby celý firemní obsah byl konzistentní a měl smysl.
Proč je produktový marketing důležitý?
1) Pomáhá pochopit Vaše zákazníky.
2) Umožňuje specifikovat potenciální zákazníky.
3) Naučí vás spoustu informací o konkurenci (produktové a marketingové taktiky).
4) Zajistí, že Váš firemní marketing, produkt a obchodní týmy budou na jedné lodi.
5) Pomáhá umístit produkt na trh.
6) Zlepšuje obchodní výsledky.
Jakožto produktový marketér, který se snaží vytvořit úspěšnou marketingovou strategii, je ve vaší zodpovědnosti zajistit následující činnosti:
1) Jasně identifikujte vhodné zákazníky či publikum pro Váš produkt.
2) Vytvořte co nejefektivnější marketingovou strategii.
3) Spolupracujte a umožněte obchodníkům přilákat zákazníky k Vašemu produktu.
4) Určete pro produkt správnou pozici na trhu.
5) Zajistěte, aby Váš produkt byl v souladu s potřebami Vašeho cílového publika.
6) Udržte Váš produkt adekvátní pro trh i v průběhu let.
8) Nastavte cíle pro Váš produkt.
9) Zvolte správnou cenu pro výrobek.
10) Uveďte produkt na trh.
Při vytváření a správě vhodné marketingové strategie Vašeho produktu také přemýšlejte nad spojením mezi obchodními ale i dalšími odděleními ve Vaší společnosti. Proč? Především proto, aby byli všichni co nejvíce obeznámeni s produktem, jeho vlastnostmi, přednostmi a možnostmi a byli tzv. na stejné lodi.
Takže začněte vytvářet Vaší produktovou marketingovou strategii a zajistěte si úspěch u Vašich zákazníků!